Jak przygotować projekt?

 

Przygotowanie projektu

Darmowe makiety udostępniamy dla każdego produktu, obok tabeli cenowej w zakładce PRAMETRY.
Szczegółowe informacje jak przygotować plik dla danego produktu znajdziesz w opisach poniżej tabeli cenowej.


DRUK ARKUSZOWY
(ulotki, plakaty, wizytówki, zaproszenia, broszury itp.):

1. Wszystkie projekty w formacie 1:1 zgodnie z zamówionym formatem. Kolorystyka projektów CMYK, bez dodawania znaczników drukarskich (bez paserów, lini cięcia itp.)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

3. Spady (spad powiększa format projektu i jest odcinany po wydruku):

  • wizytówki, plakaty, ulotki, pocztówki itp.: 2mm z każdej strony
  • książki i broszury: 3mm z każdej strony
  • naklejki, roll-up, plakaty XXL : 3mm z każdej strony
  • banery: 4mm z każdej strony

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

4. Obrazki (mapy bitowe) : CMYK, 300dpi, minimalna kompresja lub kompresja bezstratna. Stosowanie wyższej rozdzielczości jest bezcelowe.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

5. Akceptowane formaty plików:

Prace wielostronicowe: zalecany format to jeden plik PDF z odpowiednią kolejnością stron.

*PDF (preferowny) - CMYK, obrazki 300dpi, czcionki zamienione na krzywe

*PSD  (Photoshop) spłaszczony!

*CDR  (Corel do v16) - teksty zamienione na krzywe; obiekty z cieniem, przezroczystością, soczewką itp. zamienione w bitmapę CMYK 300dpi.

*AI  (Adobe Illustrator) - teksty zamienione na krzywe, CMYK, obrazki 300dpi, dołączone łącza

*TIFF  - CMYK, 300dpi bez warstw, spłaszczony

*JPG  - CMYK, 300dpi, jakość maksymalna / minimalna kompresja

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

!  Prace prosimy przesyłać w odpowiednim formacie czyli w skali 1:1 odpowiednio powiększonym o spad 2mm. Jeśli praca przygotowana jest ze spadem większym, koniecznie należy umieścić taką informację w uwagach do zamówienia. W przeciwnym wypadku praca może zostać nieprawidłowo przycięta. 
!  Właściwą impozycję na arkuszu drukarskim wykonujemy na miejscu w drukarni. Prosimy nie wykonywać impozycji samodzielnie (nie dotyczy arkuszy plano, które co do zasady muszą być zmontowane przez zamawiającego).
!  W przypadku prac wielostronicowych drukujemy wg kolejności stron umieszczonych w pliku.
 

DRUK WIELKOFORMATOWY (banery, roll-upy, folia samoprzylepna itp.) wymaga innej niż np. ulotki specyfikacji plików do druku.

Wydruki wielkoformatowe zazwyczaj oglądane są z dużej odległości, nie wymagają więc tak dokładnego druku jak np. wizytówki, więc pliki do druku powinny być odpowiednio zmniejszone. W przeciwnym wypadku plik dla banera np. 3x10 metrów może ważyć nawet 1,5 GB! 

- Etykiety z małym tekstem, małe naklejki z tekstem - PDF, 1:1, CMYK, teksty zamienione na krzywe, obrazki CMYK 400dpi.
 
- Naklejki, banery do wielkości 1-2 m2:
   jeżeli plik zawiera wyłącznie elementy wektorowe wykonane w COREL lub ILLUSTRATOR - PDF, format 1:1, CMYK, teksty zamienione na krzywe.
   jeżeli plik zwiera obrazki i teksty lub kształty - TIFF spłaszczony, format 1:1, CMYK 120-250 dpi.
 
- Duże naklejki, banery większe niż 2-3 m2:
   jeżeli plik zawiera wyłącznie elementy wektorowe wykonane w COREL lub ILLUSTRATOR - PDF, format 1:1, CMYK, teksty zamienione na krzywe.
   jeżeli plik zwiera obrazki i teksty lub kształty - TIFF spłaszczony, format 1:10, CMYK 600-800 dpi.
  

1. Kolorystyka projektów CMYK, bez dodawania znaczników drukarskich (bez paserów, lini cięcia itp.)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

3. Spady: banery 4mm z każdej strony niezależnie od wielkości. Naklejki i plakaty xxl 4mm z każdej strony niezależnie od wielkości. Naklejki wycinane ploterem 2mm z każdej strony niezależnie od wielkości

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

4. Obrazki (mapy bitowe) : CMYK, minimalna kompresja lub kompresja bezstratna.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

5. Akceptowane formaty plików:

*TIFF (preferowny)  - CMYK, bez warstw - spłaszczony

*PDF  - CMYK, czcionki zamienione na krzywe

*PSD  (Photoshop) spłaszczony!

*CDR  (Corel do v16) - teksty zamienione na krzywe; obiekty z cieniem, przezroczystością, soczewką itp. zamienione w bitmapę CMYK.

*JPG  - CMYK, jakość maksymalna / minimalna kompresja

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

                                                           PDF - ZGODNOŚĆ: ACROBAT 6 (PDF 1.5)                                                          

 

1. Jeśli w pracy znajdują się mapy bitowe, to powinny być one odpowiednio zapisane w skali 1:1. 
2. Spady po 2 mm z każdej strony (spad zostanie obcięty w trakcie obróbki introligatorskiej) .
3. Rozdzielczość 300 dpi.
4. Wszystkie fonty zamienione na krzywe.
5. Tryb kolorów CMYK, bez osadzonych dodatkowych profili (lub zadany profil "ISO Coated V2 ECI").
6. Zalecana kompresja LZW lub spakowane ZIP.
7. Projekt wyśrodkowany na stronie.
8. Odległość obiektów graficznych i tekstów od linii cięcia minimum 3 mm (katalogi, broszury, książki i teczki 5 mm).
9. Jeżeli występują Linie cięcia w pracy to powinny się znajdować za obszarem brutto.
10. Wszystkie bitmapy umieszczone w PDF należy zapisać w trybie CMYK 8 bit na kanał.  Zapis 16 lub 32 bity na kanał nie podnosi jakości, znacząco zwiększa wielkość pliku. W przypadku 16 lub 32 bitów mogą wystąpić błędy za które nie ponosimy odpowiedzialności.

 

                                                                                             JPG                                                                                        

 

1. Format 1:1.
2. Spady po 2 mm z każdej strony (spad zostanie odcięty w trakcie obróbki introligatorskiej).
3. Rozdzielczość 300 dpi.
4. Tryb kolorów CMYK, bez osadzonych dodatkowych profili (lub zadany profil "ISO Coated V2 ECI").
5. Kompresja minimalna = maksymalna jakość.
6. Projekt wyśrodkowany na stronie.
7. Odległość obiektów graficznych i tekstów od linii cięcia minimum 3 mm. (katalogi, broszury, książki i teczki 5 mm).
8. Jeżeli występują Linie cięcia w pracy to powinny się znajdować za obszarem brutto.
9. Wszystkie bitmapy należy zapisać w trybie CMYK 8 bit na kanał. Zapis 16 lub 32 bity na kanał nie podnosi jakości, znacząco zwiększa wielkość pliku. W przypadku 16 lub 32 bitów mogą wystąpić błędy za które nie ponosimy odpowiedzialności.

 

                                                                                             TIF                                                                                         

 

1. Format 1:1.
2. Spady po 2 mm z każdej strony (spad zostanie obcięty w trakcie obróbki introligatorskiej) .
3. Rozdzielczość 300 dpi.
4. Tryb kolorów CMYK, bez osadzonych dodatkowych profili (lub zadany profil "ISO Coated V2 ECI").
5. Bez warstw – spłaszczone.
6. Zalecana kompresja LZW lub spakowane ZIP.
7. Projekt wyśrodkowany na stronie.
8. Odległość obiektów graficznych i tekstów od linii cięcia minimum 3 mm (katalogi, broszury, książki i teczki 5 mm).
9. Jeżeli występują Linie cięcia w pracy to powinny się znajdować za obszarem brutto.
10. Wszystkie bitmapy należy zapisać w trybie CMYK 8 bit na kanał. Zapis 16 lub 32 bity na kanał nie podnosi jakości, znacząco zwiększa wielkość pliku. W przypadku 16 lub 32 bitów mogą wystąpić błędy za które nie ponosimy odpowiedzialności.

 

 

                                                                                             COREL                                                                                   

 

1.  Wszystkie fonty zamienione na krzywe.
2.  Spady po 2 mm z każdej strony.
3.  Mapy bitowe umieszczone w pracy należy ustawić na tryb koloru CMYK, rozdzielczość 300dpi, skala 1:1.
4.  Praca nie powinna zawierać żadnych dodatkowych kolorów. Kolory inne zostaną automatycznie zamienione na CMYK w procesie druku. Nie ponosimy odpowiedzialności za błędy wynikające z niezgodności kolorystycznych.
5. Tryb kolorów CMYK, bez osadzonych dodatkowych profili (lub zadany profil "ISO Coated V2 ECI").
6.  Projekt wyśrodkowany na stronie. 
7. Odległość obiektów graficznych i tekstów od linii cięcia min. 3 mm (katalogi I teczki zalecane 5mm).
8. Jeżeli występują Linie cięcia w pracy to powinny się znajdować za obszarem brutto.
9.  Wszystkie bitmapy umieszczone w CDR powinny być zapisane w trybie CMYK 8 bit na kanał. W przypadku 16 lub 32 bitów mogą wystąpić błędy za które Drukarnia nie ponosi odpowiedzialności.
10.  Orientacja pracy musi się zgadzać z ustawieniami orientacji arkusza. (dla pracy poziomej, arkusz powinien być poziomy, dla pionowej - pionowy). 

 

 

 


                                                Mini poradnik : Profil kolorystyczny ICC                                            
 
Profil kolorystyczny ICC
Domyślnym profilem kolorystycznym drukarni jest ISO Coated V2 ECI. Wszystkie prace przygotowane w innych profilach zostaną automatycznie przekonwertowane do profilu drukarni.
UWAGA: konwersja projektu na inny profil kolorystyczny zazwyczaj zmienia składowe kolorów, a tym samym zmienia ich barwę na wydruku. Szczególnie niekorzystnym jest, występująca przy zmianie profili, zamiana czarnych tekstów (100% K) na CMYK co zazwyczaj powoduje mniejszą wyrazistość porzez powstanie "tęczy" kolorów wynikajacych z nieznacznych niedokładności prasy drukujacej.
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
 
Jak wgrać profil ICC

 

ADOBE (PSD,AI, ID)

1. ścieżka: Edycja / Ustawienia kolorów -  przed rozpoczęciem pracy zmień ustawienia kolorów Przestrzeni roboczej na profil kolorystyczny drukarni (jeśli brak naszego profilu na twoim komputerze pobierz go i wgraj:  ISO Coated V2 ECI ).

2. Jeżeli przygotowany wcześniej projekt posiada inny profil, dokonaj konwersji na profil kolorystyczny drukarni. Sprawdź składowe kolorów, dokonaj niezbędnych korekt.

 

COREL:

1. Wersje starsze niż X5 - niby można ustawić profil kolorystyczny dokumentu, ale nie bardzo wiadomo jak to działa, kolory na monitorze często wyświetlają się dziwnie. Ciężka sprawa...

2. Wersja X5, X6 - ścieżka: Narzędzia / Zarządzanie kolorami - przed rozpoczęciem pracy zmień ustawienia kolorów Przestrzeni roboczej na profil kolorystyczny drukarni (jeśli brak naszego profilu na twoim komputerze pobierz go i wgraj:  ISO Coated V2 ECI ).

 


 
                                            MINI PORADNIK : Kolory, Rozdzielczość                                        
 
 
Kolory
Wszystkie kolory w projekcie (także zdjęcia) muszą być przygotowane w kolorach CMYK. 
Obraz na monitorze jest inny niż na wydrukach. Różnice są wynikiem użycia innej technologii w procesach powstawania obrazu. Na monitorze występuje optyczne mieszanie się trzech barw: czerwonej ( R), zielonej ( G) i niebieskiej ( B). W procesie druku następuje fizyczne nakładanie się na siebie czterech barw : cyan ( C ), magenta ( M), yellow ( Y ) i black ( K).
 
Jeśli w projekcie występują kolory RGB, są one automatycznie zamieniane na CMYK przy drukowaniu. Kolory takie po wydruku mogą się zdecydowanie różnić od widzianych na monitorze. Zdjęcia czy nawet cały projekt przygotowany w kolorach RGB rozbarwia się inaczej niż te same elementy zamienione na CMYK. Kolory często wychodzą szare, brudnawe i wyblakłe. Po zamianie zdjęć RGB na kolory CMYK konieczna jest ich korekta (np.jasności, kontrastu, nasycenia).
 
Zastosowanie kolorów CMYK z  kryciem na poziomie 5% lub mniejszym, mimo iż dobrze widzialne na monitorze, na wydruku może być całkowicie niewidoczne. Bardzo cienkie linie o nasyceniach kolorów mniejszych niż 100% w druku mogą zanikać.
 

Czarne teksty, ramki i obrysy
Aby uzyskać “czystą” czerń w tekstach, ramkach i obrysach ich jedyną składową powinien być 100% K (czarny). Pozostałe składowe CMY powinny mieć nasycenie 0%. W przciwnym wypadku na wydruku może wystąpić nieostrość tych elementów. Aby uzyskać głęboką czerń w aplach, należy zastosować 30% C, 30%M, 30%Y, 100%K.
Kody kreskowe, aby były czytelne w skanerach, należy wykonać w kolorze 100% K.
 


Rozdzielczość
Projekty należy przygotować w skali 1:1 zgodnie z rozmiarem przyjętego formatu. Wszystkie mapy bitowe (np.zdjęcia) w rozdzielczości 300dpi.
Należy pamiętać, że większość aplikacji domyślnie tworzy pliki z ustawieniami standardowymi, czyli w rozdzielczości 72 dpi, która przy wydruku daje bardzo słabe rezultaty. Należy więc sprawdzić swoje ustawienia i zadbać by mapy bitowe miały rozdzielczość 300 dpi i były dostosowane do formatu pracy w skali 1:1. Stosowanie wyższej rozdzielczości j nie poprawi jakości wydruku a spowoduje niepotrzebne zwiększenie objętości pliku. Zastosowanie niższej rozdzielczości niż 300dpi spowoduje, iż mimo dobrej jakości widzianej na ekranie monitora, wydruk będzie niewyraźny, rozmazany.

 
Grafika z prezentacji internetowej bez przetworzenia nie nadaje się do zastosowań poligraficznych. Zazwyczaj wykonana jest w rozdzielczości 72dpi oraz kolorach niedrukowanych.
Zapisując prace do druku w formacie JPG należy zastosować jak najmniejszą kompresję dającą wysoką jakość. Wysoka kompresja znacznie zmniejsza wielkość pliku, jednak powoduje powstanie wyraźnych zniekształceń (artefaktów JPG).
 
 

 
 
                                                 COREL DRAW - najczęstsze błędy                                           
 
 
 
1. Teksty
Przed wysłaniem projektu teksty koniecznie należy zamienić na krzywe. Najlepiej rozłączyć wszystkie grupy, wybrać Edycja - Znajdź wszystkie - Teksty a następnie użyć skrótu Ctrl + Q. Przesłanie projektu z tekstami niezmienionymi na krzywe zazwyczaj powoduje zamianę czcionki tekstu na inną lub człkowite jej rozsypanie się .

2. Mapy bitowe (obrazki)
Jeżeli w pliku Corel umieszczone są mapy bitowe (obrazki)  zaimportowane z dysku lub nośnika zewnętrznego, po dopasowaniu ich rozmiarów w trakcie projektowania, należy przed wysłaniem pliku do druku najlepiej zaznaczyć wszystkie bitmapy oraz zamienić je w jeden obrazek,  rozdzielczość 300 dpi, kolorystyka CMYK. Jeśli zamiana bitmap w jeden obrazek nie jest możliwa, należy każdej z bitmap z osobna nadać rozdzielczość 300 dpi, kolorystyka CMYK .


3. Soczewki, cienie i przezroczystości
Przed wysłaniem do druku projektu przygotowanego w CorelDraw zawierającego soczewki (lens), cienie, czy przezroczystości koniecznie należy zamienić te elementy na mapę bitową CMYK, 300dpi.
Elementy te, mimo właściwego efektu widocznego na monitorze, bardzo często rozbarwiają się niewłaściwie, czego wynikiem jest wadliwy kolor cienia, „zniknięcie" obrazu pod przezroczystością itp. Wszystkie obiekty z takimi efektami, przed wysłaniem pliku do druku, należy zgrupować i zamienić w jedną bitmapę CMYK o rozdzielczości 300dpi. Daje to widoczny na monitorze faktyczny obraz zastosowanego efektu jaki pojawiłby się na wydruku. Jeśli efekt jest niezgodny z Twoimi oczekiwaniami należy zmienić ustawienia soczewki lub cienia i ponownie zamienić na bitmapę. Czasami czynność należy wykonywać wielokrotnie, aż do osiągnięcia pożądanych rezultatów.
 
Niejednokrotnie aby uzyskać oczekiwany efekt konieczne jest przygotowanie bitmap, przezroczystości i cieni w programie do obróbki rastrowej (np.Photoshop). Np. czarny cień przygotowany w Corelu najczęściej "wybiera" kolor znajdujący się pod nim co daje trudny do przewidzenia efekt na wydruku. Cień taki razem z leżącą pod nim bitmapą należy odpowiednio przygotować (kolor 100%K, mieszanie warstwy "mnożenie") w programie do obróbki rastrowej a następnie zapisać jako TIFF i zaimportować do Corela. 
 
4. Umieszczenie zbyt blisko linii cięcia istotnych elementów projektu
Pamiętaj o zachowaniu 2mm spadu (spad to część projektu, która po wydrukowaniu zostanie odcięta).
Jeżeli w projekcie jest kolorowe tło powinno ono sięgać krawędzi projektu. Natomiast odsuń od krawędzi wszystkie istotne elementy jak teksty, loga, zdjęcia, ramki, linie itp. W przeciwnym wypadku mogą zostać obcięte.
 

5. Zbędne elementy
Wszelkie elementy projektu, które nie mają być widoczne na wydruku - wystające poza format pracy lub niewidoczne ale znajdujące się na spodzie warstw widocznych, należy usunąć. W przciwnym wypadku może się zdarzyć, iż w trakcie przygotowywania przez nas impozycji (ułożenia projektu na arkuszu drukarskim) elemety takie przesuną się na widoczne warstwy. Pomocne jest skorzystanie ze zmiany widoku projektu na szkieletowy (w Corelu: Widok-Prosta siatka obrazu lub Uproszczony szkieletowy), gdzie w łatwy sposób można wyodrębnić i usunąć zbędne elementy projektu.